• 14 juli 2025 13:11

Spelfantast.se

Bloggen där tv-spel spelar roll

Fem spel som förtjänar en remake

Christoffer

avChristoffer

jul 13, 2025

Sedan kanske tio år bakåt är det inom spelvärlden mer på tapeten än någonsin med så kallade remakes, spel uppbyggda från grunden med dagsaktuell grafik menad att efterlikna originalet snarast möjligt. Jag har gnidit genikknölarna så det står hett till och tänkte lista fem spel som förtjänar ny skrud utan inbördes ordning. Håll i er, nu kör vi!


Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty / Släpptes: 2001

Med tanke på att en remake av uppföljaren, Metal Gear Solid 3: Snake Eater står inför släpp så är det svårt att inte se framför sig hur tvåan skulle se ut och vara i nytt utförande med tokläcker grafik. Detta spel har jag spelat otaligt många gånger, jag började till och med spela det innan jag behärskade det engelska språket. Så, Konami – vänligen tänk rätt här och ge oss spelare ett återbesök på fartyget och oljeriggen. Helst igår, tack.


Tekken 3 / Släpptes: 1997

Ett av mina tidigaste minnen med Playstation stavas Tekken 3 och jag minns att jag tyckte att det var så häftigt och fascinerades av spelet. Det stora karaktärsgalleriet, banorna och dem episka striderna. Spelet har åldrats med värdighet rent tekniskt om man frågar mig, men jag skulle också vilja spela det minutiöst återskapat i dagens grafikmotorer. Varför inte återskapa det i detalj i Tekken 8-motorn?


Splinter Cell: Double Agent / Släpptes: 2006

Nu kommer säkert någon av er haja till där ute och undra varför jag inte har satt Splinter Cell: Chaos Theory här, den del i serien som ofta ses som följetongens höjdpunkt. Anledningen är att jag påbörjade min resa med Sam Fisher först när Double Agent släpptes. Där och då var det supersnyggt, men så här nästan tjugo år senare har det inte åldrats särskilt väl, varken spelmekaniken eller det grafiska. Allra helst hade jag velat ha något i grafisk väg som får mig att tappa hakan, men hade även nöjt mig med Ghost Recon: Breakpoint-grafik.


Turok: Evolution / Släpptes: 2002

Det var inte särskilt snyggt ens när det släpptes och fienderna var dummare än tåget, men kul – det var det. Enspelarläget plöjde jag ned många timmar i, men i detta spel var det flerspelarläget som sken allra starkast. Så många kvällar med läsk, godis och högljudda skratt när vi raderade varandras existens medelst väldigt skruvande vapen. Vi har på senare år varit svältfödda på kvalitativa Turok-titlar och jag hade gärna sett en riktigt bra remake här.


Grand Theft Auto IV / Släpptes: 2008

Detta spel var mitt allra första till Xbox 360 och jag blåstes nästan av stolen. Efter att ha spelat på Playstation 2 i många år möttes jag av (då) urtjusig grafik, vackra animationer och ljussättning som en Playstation 2 inte kunde rå på. Så här sjutton år senare håller väl Nikos resa i Liberty City helt okej, men tiden har satt sina spår. Med dagens mått mätt tycker jag att spelmekaniken känns klumpig och daterad och det grafiska lämnar förklarligt en hel del att önska. Hade jag bossat på Rockstar hade jag sett till att vi fått en remake av detta spel med Grand Theft Auto VI-grafik. Blotta tanken får mig nästan att salivera.


Där har ni ett axplock av vad jag hade hoppats på på remake-fronten. Vilka remakes hoppas du på?

Christoffer

av Christoffer

31-årig man, född och uppvuxen i Linköping men numer boendes i Stockholm med sambo och två katter. Kåserar högt och lågt om tv-spel och kringutrustning på Spelfantast.se och spisar alltid en tv-serie.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *